السبت، 17 مارس 2012

قانون العمل المصرى

حتى بعد الثورة لسه فية ناس مش واخدة حقها نهائيا و مفرومة و متبهدلة و مترمرمطة و مش قادرة تعمل اى حاجة بسبب قانون العمل و ثغرات قانون العمل
انا واحد من الناس دول اللى فارم عليهم القطاع الخاص و مخليهم يتسحلوا و مش عارفين يعيشوا حياتهم الطبيعية زى أى شخص عادى و كل دا بيحصل بسبب قوانين هبلة و متخلفة و لو لينا حق ما بتخدهوش و اخبط دماغك فى اقرب حيط , المشكلة مش انا لوحدى دا ناس كتير بنفس الأتجاة دا اللى هايخلينا نتجنن خلاص
مافيش امان .. ممكن تتفصل لأى سبب كان بدون اى واجه حق حتى و لو عرضت و قلت و اتكلمت انت خلاص مفصـــــــــــول ...
لكن انا قررت خلاص مش هأسكت و انا عارف ان فية ناس كتير موجودين فى الساحة شبة مشكلتى دى بس للأسف مش عارف هأعمل اية
فية قرارات اخدتها و عاوز اعمل بيها او على الاقل اعمل اى واحد منهم عشان اخلص من القهر اللى انا فية

اول فكرة جات لى : اضراب عن العمل عشان نعلمهم الادب
و طبعا المشكلة ان دا مش هاينفع .. لية ؟ عشان معظم اللى انا شغال معاهم جبناء و فئران داخل جحور ..و لو عملت فيها عنتر هألبس فى الحيطة

الفكرة التانية : رفع شكوى لمكتب العمل ...
هاهاهاهاهاهااااااااااااااااى ... مكتب العمل ؟ اصلا دا مكتب مهبب بهباب و لسة متأندل و فية رشاوى و زفت و لو رحت اتكلمت مش بعيد يروحوا الشركة و يقولوا ليهم ان احنا وصلت لينا شكوى من واحد اسمه (.......) و يخلصوها برشوه و انا اللى اترفع رفعة حلوة

الفكرة الثالثة : اضرب عن الطعام
هو انا لاقى أكل اصلا عشان اضرب عنة

الفكرة الرابعة : نعمل ثورة تانية
عينى هى نجحت اولانى عشان تنجح التانية

الفكرة الخامسة : نعمل مؤتمر سرى بين الرجالة اللى عاوزة تشتكى
بس للأسف مافيش رجالة

الفكرة السادسة : اروح منظمة حقوق الانسان و أشتكى
حقوق انسان مين يا تعبان انت و هما يعنى مش عارفين ... دول اصلا غلابة و مش قادرين على حد

الفكرة السابعة : النائب العام
نائب على روحة ... هو بيعرف يعمل حاجة عشان يبصل اصلا على شكوتنا

الفكرة الثامنة : مجلس الشعب
مجلس الشعب ... احلى مجلس يعنى هما عملوا حاجة اصلا عشان يشوفوا المشكلة دى

الفكرة التاسعة : محضرفى القسم
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شكلى اية قدام الناس

الفكرة العاشرة : اشرب توسكافين
فكرة حلوة بس التوسكافين غالى شوية

الفكرة الحادية عشر : اعرض مطالبك فى ميدان التحرير
حلوة الفكرة دى بس اليفط غالية شوية

الفكرة الثانية عشر : اسكت و ماتكلمش خالص و كمل شغلك
شكلى هأعمل كدا

الفكرة الثالثة عشر : اكنس عليهم السيدة
دا انا كنست الشوارع القاهرة كلها مش السيدة بس

الفكرة الرابعة عشر : اكشف شعرك و ادعى عليهم ....
انا اقرعيت خلاص ..

الفكرة الخامسة عشر : سلم امرك لله ... و نعم بالله

انا قررت انى اسلم امرى لله و هو المستعان


ليست هناك تعليقات: